Raport ClickMeeting
W 2020 roku pandemia sprawiła, że wiele aktywności musieliśmy przenieść do rzeczywistości wirtualnej. Przełożyło się to na olbrzymie zainteresowanie platformami do webinarów i spotkań online. Jakie zmiany zaszły w ciągu 2021 roku? Odpowiedzi udziela raport ClickMeeting State of Online Events.
Rok 2021 był niezwykle ciekawy i intensywny. Znów – ze względu nie tylko na pandemię, ale również zupełnie nowe przyzwyczajenia użytkowników – znaczną jego część spędziliśmy podczas różnego typu wirtualnych wydarzeń. Dane udowadniają przy tym, że o ile w 2020 roku mogliśmy mówić o prawdziwej rewolucji, obecnie zamieniła się ona w ewolucję. Trudno wyobrazić sobie powrót do dawnych metod prowadzenia biznesu czy przekazywania wiedzy. Jednocześnie obserwujemy również nowe perspektywy. Coraz większą popularnością cieszą się przede wszystkim wydarzenia hybrydowe i webinar marketing.
Webinary i spotkania online w 2021 roku: najważniejsze liczby
O skali transformacji, jakiej byliśmy świadkami, oczywiście najlepiej świadczy liczba wydarzeń, które odbyły się na platformie ClickMeeting w ciągu ostatniego roku.

W 2021 roku w 1 953 406 wydarzeniach udział wzięło łącznie 26 603 480 uczestników. Jak widać, jest to nieco mniej niż w 2020 roku, jednak zdecydowanie więcej niż w roku 2019, a więc przed rozpoczęciem globalnej pandemii.
Tę tendencję widać oczywiście również w średniej liczbie wydarzeń w ciągu tygodnia.

Ustabilizowanie się zainteresowania webinarami i wideokonferencjami na nowych poziomach można również zaobserwować, analizując wyszukiwania konkretnych fraz przez internautów.

To z tego powodu mówimy o ewolucji, która nastąpiła po rewolucyjnych pierwszych dwóch kwartałach 2020 roku.
Edukacja, marketing, spotkania: cele wydarzeń
Oczywiście jeszcze ważniejszy jest cel, jaki przyświeca organizatorom wydarzeń online. Czemu były poświęcone w 2021 roku?
· Charakter edukacyjny miało łącznie 52,4% wszystkich wydarzeń, które odbyły się poprzez platformę ClickMeeting. 41,3% z nich to na przykład lekcje i wykłady prowadzone przez szkoły i uczelnie oraz prywatne firmy edukacyjne. 11,1% to różnego typu szkolenia wewnętrzne prowadzone przez przedsiębiorstwa.
· Drugie miejsce zajmuje marketing, PR i sprzedaż. Łącznie to 35% wszystkich webinarów i spotkań online. 19% wydarzeń nosiło charakter marketingowy – były to na przykład otwarte webinary i konferencje. 16% to działania sprzedażowe, takie jak prezentacje produktu czy oferty firmy.
· 12,6% wszystkich wydarzeń to spotkania online. Oczywiście w ten sposób można było zorganizować zarówno mniejsze spotkania zespołów, jak i duże zebrania.
Webinary w marketingu i marketing w webinarach
Współczesny marketing opiera się w znacznej mierze na treści i formatach wideo. Webinary są więc do niego idealnie dostosowane! Zauważa to coraz więcej specjalistów zajmujących się promowaniem marek i kształtowaniem ich wizerunku. Webinar marketing coraz częściej jest przy tym wyodrębniany jako odrębna – wysoce skuteczna i interdyscyplinarna – metoda promocji.
Webinar marketing – zespół działań wykorzystujący webinary i wydarzenia online w strategii marketingowej marek – znajduje szerokie zastosowanie we współczesnym marketingu. Wspiera pozyskiwanie leadów, lead nurturing, kampanie PR, PB czy EB. Sprawdza się również w bezpośrednich działaniach sprzedażowych.
Jak można go wykorzystać w praktyce? Stworzenie wartościowego webinaru umożliwia dotarcie do nowych grup odbiorców. Już na etapie rejestracji na wydarzenie można umieścić klauzulę pozwalającą na zdobycie leadów sprzedażowych. Zbudowanie długofalowej strategii pozwala natomiast na odpowiednie zadbanie o relacje z potencjalnymi klientami i przekonanie ich do podjęcia decyzji zakupowej. Dzięki nowoczesnym platformom, takim jak ClickMeeting, większość procesów uda się natomiast zautomatyzować. Do dyspozycji pozostaje między innymi:
· Przed wydarzeniem – automatyczna wysyłka zaproszeń, personalizacja strony rejestracji i poczekalni.
· W trakcie wydarzenia – streaming na portalach YouTube lub Facebook, przyciski CTA, tryb Q&A, ankiety.
· Po wydarzeniu – przekierowanie na landing page, wysyłka wiadomości e-mail z podziękowaniami (w tym e-maili z nagraniem wydarzenia), dostęp do panelu statystyk pozwalających na udoskonalenie strategii.
Kiedy zorganizować wydarzenie?
Każdy organizator doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że dobór odpowiedniego terminu wydarzenia odgrywa kluczową rolę w angażowaniu uczestników. Nawet najciekawszy webinar, który ma odbyć się w nieatrakcyjnym terminie, kiedy trudno nam o wygospodarowanie wolnej chwili, nie będzie cieszył się popularnością.
Kiedy najczęściej organizowano wydarzenia w 2021 roku za pośrednictwem ClickMeeting?

Najpopularniejszym dniem jest wtorek. Bardzo dużo wydarzeń miało również miejsce w środę i czwartek. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się natomiast inne dni tygodnia. Pod tym względem odróżnia się natomiast weekend. Jak widać, większość z nas woli poświęcać go na odpoczynek.

W przypadku godziny rozpoczęcia wydarzenia zasada jest podobna. Jak widać, największą popularnością cieszy się druga połowa biznesowego dnia. Tuż za nią plasują się natomiast godziny poranne. Po pracy wybieramy jednak na odpoczynek, więc warto uwzględnić to podczas planowania wydarzeń.
Ile można zarobić na webinarach?
Oczywiście wydarzenia online mogą stać się znakomitym źródłem dochodu. Sposobów na zarabianie jest przy tym mnóstwo. Znakomite rezultaty przynosi webinar marketing, który może stać się zarówno samodzielnym komponentem działań marketingowych i sprzedażowych, jak i częścią szerszej strategii. Oczywiście spore zyski można odnosić również bezpośrednio na organizacji wydarzeń. Ile udało się w 2021 roku zarobić naszym klientom?
Łącznie na płatnych webinarach organizatorzy wydarzeń zarobili 7 152 474 złotych. Rekordzista osiągnął natomiast przychód w wysokości ponad 108 tysięcy złotych na jednym płatnym wydarzeniu na platformie ClickMeeting.
Poznaj szczegółowe statystyki i wyniki badań
Sięgnij po pełną wersję raportu State of Online Events. Dowiesz się między innymi:
· Ile trwało przeciętne wydarzenie i czas zaangażowania uczestników,
· Z jakich funkcji najczęściej korzystali użytkownicy,
· Co sądzimy o pracy zdalnej, zdalnej edukacji, rekrutacji i zachowaniu innych uczestników podczas spotkań online,
· Jak zmieniło się narzędzie w 2021 roku,
· W jaki sposób organizatorzy kontaktowali się z uczestnikami wydarzeń,
· Co eksperci sądzą o rynku webinarów i spotkań online,
· Jakie trendy będą najważniejsze w 2022 roku.
Raport ClickMeeting jest dostępny bez jakichkolwiek opłat!